Krijg grip op verzuim door gemotiveerd personeel

Door leerkrachten perspectief te bieden, werk je als schoolleider aan een positief schoolimago.

Herken je dit?

Elke dag opnieuw ben je weer bezig met het regelen van invalleerkrachten als er sprake is van zieke leerkrachten. Kundige invalleerkrachten zijn nauwelijks te vinden en je doet maar weer een beroep op je eigen leerkrachten om extra te werken. Je personeel helpt waar mogelijk, maar dat kan zo niet veel langer duren. Je bent bang dat ook zij gaan vastlopen als er geen structurele oplossing komt. De krapte op de arbeidsmarkt is voelbaar en is een feit. 

Je hoopt dat je school de beoordeling van de inspectie doorstaat, want je leerkrachten hebben geen tijd of energie om alles tot in puntjes voor te bereiden voordat de inspectie langskomt. Je doet je uiterste best om hen daarbij te ondersteunen en neemt hen waar mogelijk werk uit handen. Dat lukt een tijdje, maar dan houdt het voor jou ook op. Je hoopt op een goede oplossing, want het risico is namelijk, dat je goede leerkrachten gaat kwijtraken, en je positieve schoolimago als gevolg van deze situatie onder druk komt te staan.

De goede leerkrachten worden ontevreden en vertrekken naar andere scholen waar ze het volgens hen beter kunnen krijgen of vallen uit als gevolg van burn out, waardoor je ze mogelijk langere tijd kwijt bent. 

De ouders van de leerlingen merken ook dat de rek eruit is bij je personeel. Ze maken zich zorgen of jouw school wel de juiste aandacht en kwaliteit kan bieden aan hun kinderen.  Ze komen steeds vaker bij je met klachten over een leerkracht en de negatieve leerresultaten van hun kind.

De kwaliteit van het onderwijs staat onder druk en de kosten rijzen de pan uit. En je vraagt je af hoe je uit deze vicieuze cirkel moet komen.

Het is een misvatting dat je als schoolleider geen grip hebt op deze situatie. Het is ook nu nog steeds mogelijk om leerkrachten met plezier te laten werken en dat ze beschikken over de veerkracht die ze nodig hebben om de werkdruk aan te kunnen. En dat ze naast het lesgeven ook nog in staat zijn om ouders gerust te stellen en aandacht te blijven schenken aan de leerlingen die het nodig hebben.

Het is juist nu in deze periode het allerbelangrijkste, dat goed werkgeversschap van belang is, waarin betrokkenheid, motivatie en loyaliteit van leerkracht broodnodig is om te overleven in deze tijd van krapte aan kundig personeel.

Van veel leerkrachten is het bekend, dat ze perfectionistisch en gedreven zijn. Ze lopen zichzelf voorbij en gaan te lang door.

Ze vinden het lastig om toe te geven dat het eigenlijk al langer niet meer zo goed gaat. Ze vertellen je niet, dat ze thuis niet meer tot rust komen en de balans prive-werk onder druk staat. Dus als jij als schoolleider denkt, dat het nog wel aardig goed gaat met deze leerkracht, is het waarschijnlijk al een stuk slechter met haar of hem gesteld, dan je dacht.

Ook de oudere leerkrachten vinden het lastig om toe te geven dat het niet meer goed gaat. Als zij langdurig uitvallen is het vaak lastiger om hen weer gezond terug te krijgen op de werkvloer.

Preventie is hierbij van belang. Hoe?

Eigenlijk vrij simpel; door hen te volgen waar ze tegenaan lopen, door je waardering te uiten en perspectief te bieden. Dat helpt echt.

Maar jij als schoolleider denkt: Ik wil echt wel meer tijd in mijn team investeren, maar waar haal ik de tijd vandaan? Hoe ga ik dat doen? Gelukkig kan ik hierbij ondersteuning bieden.

Als ervaren coach van leerkrachten kan ik hen perspectief bieden.

Als ik in gesprek ben met leerkrachten, merk ik, dat ze toenemend twijfelen of ze nog wel voldoen.  Ze hebben twijfels of het onderwijs nog wel bij hen past.  Ze voelen zich onzeker over hun functioneren, waardoor er meer onrust ontstaat in de klas. De onderwijswereld is toenemend veranderd door de eisen die het passend onderwijs aan leerkrachten stelt. Zij weten niet of ze nog wel aan de huidige eisen kunnen en willen voldoen. 

De kans is groot dat je goede leerkrachten kwijtraakt, verzuimen of dat ze gaan disfunctioneren.

Het is voor een leerkracht gemakkelijker om haar verhaal te doen aan mij als neutrale coach die tijd heeft en op een persoonlijke wijze met hem of haar meedenkt over mogelijke oplossingsrichtingen. Jij als schoolleider hebt immers ook andere belangen en een volle agenda, waardoor de aandacht die je wilt schenken aan je leerkrachten er vaak bij inschiet.  Je leerkracht waardeert het zeer als je in haar of hem wilt investeren, dat hoor ik vaak terug tijdens coachsessies.

Wacht daarom niet langer totdat het misloopt, en neem contact met me op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Ik denk met je mee wat de beste manieren zijn om deze leerkracht te behouden of hoe deze begeleid kan worden om een andere loopbaanpad in te slaan. 

Ik ben een loopbaancoach die al meer dan 10 jaar vele leerkrachten succesvol heeft begeleid in hun eigen functie of naar een andere baan. En mijn volle loopbaanpraktijk is het resultaat van een betrokken, creatieve en deskundige werkwijze.  De leerkracht zal als gevolg van de coaching in beweging komen en (nieuwe) keuzes gaan maken, wat een positief effect heeft op jou als leidinggevende en de school.

Wacht dus niet langer, tob niet verder met moeizame en tijdrovende gesprekken met je leerkracht en neem vrijblijvend contact met me op.

Wat kun je verwachten?

  • Je krijgt een leerkracht die verantwoordelijkheid wil nemen voor haar of zijn probleem.
  • Geen moeizame en tijdrovende gesprekken meer en hoge (verzuim)kosten worden voorkomen.
  • Het traject kan snel worden opgestart na een zorgvuldig intake.
  • Er wordt een duidelijk doel, plan en tijdspad aangegeven, voordat het traject start, zodat je weet waar je aan toe bent.
  • Het is mogelijk om een traject te versnellen of te vertragen.
  • Deskundige en persoonlijke begeleiding.
  • Een heldere verslaglegging met daarin de resultaten en advies.

Graag eerst kennismaken of advies?

Meld je dan aan voor een vrijblijvend gesprek.

Vind je het prettiger om eerst telefonisch contact te hebben?  Bel dan naar:  06 – 178 117 33.  Als ik niet direct kan opnemen, neem ik binnen 24 uur contact met je op.

Ervaringen van klanten

“1 jaar geleden bij je gestart & ben je zo dankbaar voor alles, zonder jou had ik deze switch niet gedurfd Bijzonder mooi hoe het leven qua loopbaan ineens een omslag kan maken.”

“Zonder het loopbaanprogramma bij Hanneke was ik niet zover gekomen en zou ik de interne vacature voor directeur hebben gelezen en aan de kant hebben geschoven. Ik keek met andere ogen en met een ander gevoel naar deze advertentie. In het verleden zou ik meteen gedacht hebben dat ik dat niet zou kunnen. Nu zie ik meer kansen.

Hanneke ik wil je enorm bedanken. Ik ben anders naar mezelf gaan kijken en heb meer zelfkennis gekregen, waardoor ik richting kan geven aan mijn eigen drijfveren.”

Mirjam H., IB-er Regulier basisonderwijs

“Als je een droom hebt, dan heb je een plan en een coach nodig, dat maakt het proces gemakkelijker en leuker !” En als je zo’n coach zoekt dan moet je bij Hanneke Wiefferink zijn. Zij geeft samen met jou richting aan jouw droom en zelfs meer dan dat!! Ik heb het zelf mogen ervaren en kan het iedereen, die niet weet wat hij/zij wil of dromen heeft maar niet weet hoe deze vorm te geven, bij Intensmens Hanneke een afspraak te maken!”

Dorine Klink, voorheen werkzaam in het speciaal onderwijs

Ik houd van deze creatieve manier van kijken naar jezelf en je toekomstbeeld, met name in de vorm van de tekening. Hoe jij deze ochtend geleid hebt is ook prettig op mij overgekomen, je bent duidelijk en neemt mensen serieus en durft ook te zeggen hoe jij de dingen ziet. Volgens mij heb je binnen een korte tijd een goede indruk van iemand, daar houd ik van. Daarom zou ik je ook zeker aanbevelen bij anderen.”

Marion H.

Ik heb Hanneke als iemand ervaren die passie voor haar vak heeft, aandacht toont, vriendelijk, oprecht, geïnteresseerd, niet oordelend, positief, motiverend is en niet onbelangrijk …… zij kan mensen weer in hun kracht zetten. Kortom, ik heb bij haar een waardevol traject mogen volgen.”

Anita Kockx, voormalig leerkracht-nu werkzaam als bibliotheekmedewerker

Ik kan terugkijken op een hele fijne samenwerking. Aan jouw creatieve manier van werken heb ik veel ondersteuning, richting en verduidelijking gekregen in mijn eigen proces. Dat creativiteit hierin voor mij belangrijk is geweest, weet ik zeker. Het heeft me uit mijn hoofd en vertrouwde manier van kijken gehaald, waardoor ik beter naar mezelf heb durven en kunnen kijken. Nogmaals bedankt voor je steun.”

Margot M.

“In mijn ogen kan Hanneke er heel goed voor zorgen dat jouw talent in combinatie met een bult zelfvertrouwen er voor gaat zorgen dat je je eigen missie op het gebied van werk (maar ook in je leven) gaat volgen. Hanneke stapt in op een diepere innerlijke laag en haalt deze naar boven om vervolgens te gaan knallen, zodat je succesvol aan een nieuwe uitdaging gaat beginnen! Het inzetten van inzichtkaarten, tekenopdrachten en andere creatieve opdrachten was voor mij een feest. Hanneke weet de informatie die daar uitkomt goed om te zetten naar concrete stappen op het gebied van werk.”

Mara Meulenbeld, voormalig leerkracht

“Hanneke heb ik leren kennen als een coach die op een prettige en betrokken wijze mensen in beweging krijgt. Ze is direct, pragmatisch en sensitief. Ze houdt daarbij een goede afstemming met de opdrachtgever. Ik heb inmiddels al enkele jaren ervaring met haar en ik blijf onder de indruk van hoe ze op een positieve manier het denkproces bij mensen weet om te zetten naar concrete stappen.”

Karina Meulenbroek, HR adviseur in het basisonderwijs